(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

De natuur naar binnen

2017

In een donkere aardappelschuur experimenteerde ik met een lichtinstallatie. Zou het lukken de indruk, de sfeer van mijn lichtinstallaties in de natuur ook in een ruimte te maken. Takken op grote hoogte, draden eraan, onderaan zandzakjes. De lijnen straks, het ritme waar ik van houd, schaduwen op de muur, maar ook loshangende lijnen, een speelse tegenpool. Met licht dat varieerde van oranje naar rood en muziek op de hang. Een experiment dat mogelijkheden biedt, zeker als mensen voor of in de installatie bewegen.

lichtinstallatie KUNA-festival 2017

2017

Op het KUNA-festival in Lheebroek, Drenthe, maakte ik een installatie die 's avonds verlicht werd. Of eigenlijk de combinatie van twee installaties. 's Avonds was dit het decor voor een live optreden met muziek en dans (hoelahoep door Karin de Wit), een erg mooie combinatie.

l'origine du monde

2017

liggende vrouwentorso, open, gedraaid, al makend zag ik gelijkenis ontstaan met het schiderij 'l'origine du monde' en de venus van Milo. Olijf-wortelhout

Perfect imperfections no. 21

2017

Mannentorso uit het hout van een vlier

torso

2017

Een torso (of is het een omhulling?) gemaakt uit een stam van een schijncipres die deels was ingerot. Met het verwidjeren van slecht hout begon ik het proces, waarna ik het beeld verder openwerkte en zijn uiteindelijke vorm gaf. .

vrouw (kers)

2017

Vrouwfiguur gemaakt uit het hout van een deels verrot stuk hout van een wilde of vogelkers. Geplaatst op een plaatje hardsteen.

Wilg 2017-01

2017

Ik houd ervan om van het zware materiaal, wat hout is, lichte, open sculpturen te maken. Deze sculptuur maakte ik van het hout van een knotwilg, waarvan de kern al in grote mate was weggerot. Ik ging daarop door, werkte de vorm verder open, met een afwisseling van gladde afwerking aan de binnenzijde en gutssporen aan de buitenzijde.

conservlucht

2016

Een hangende installatie van opengevouwen conservenblikjes. Ze lijken in een spiraal naar het dak van de Gasthuiskapel in Tholen te gaan.

doorlopend

2016

Maak een kunstwerk van een gebruikt koffiefilter, en stuur dat op. Dit was de opdracht voor het project Coffee filter mail art. Veel beschilderde koffiefilters leverde het op. Ik zag het als een uitdaging er toch iets driedimensionaals van te maken.

gaand

2016

Een installatie van een achttal (in de toekomst meer) heupen, billen, in het landschap. De installatie was voor het eerst te zien bij Kunstenlandschap Lonneker, 2016 en kan in verschillende vormen en plaatsen opnieuw opduiken.

gelaagd

2016

Abstracte mensfiguur met tweede laag, gemaakt uit het (deels door rot aangetaste) hout van een wilde kers. Mooie diepe kleur van het hout met olie.

gouden regen 2016

2016

Abstracte sculptuur van het hout van een gouden regen.

Muurbloempje 1

2016

Vrouwfiguur van vlierhout, wandsculptuur.

Muurbloempje 2

2016

Vrouwfiguur uit vlierhout als wandsculptuur

olijf 2

2016

Sculptuur gemaakt van een oude olijfboom, waarin vrij abstract drie mensfiguren (zonder hoofd) zijn uitgehouwen. Afgewerkt met olie.

Perfect imperfections No. 11

2016

Nummer 10 in de serie 'perfect imperfections', vrouwfiguur van vlierhout

Perfect imperfections No. 12

2016

Nummer 12 in de serie 'perfect imperfections', kleine vrouwfiguur van vlierhout

Perfect imperfections No. 5

2016

abstracte figuur van vlierhout, opgebouwd uit twee helften op een stukje hardsteen

Perfect imperfections No. 6

2016

van een gedeeltelijk verrot stuk vlierhout maakte Bart Ensing een zeer open vrouwfiguur in de serie 'perfect imperfections'

Perfect imperfections No. 9

2016

Nummer 9 in de serie 'perfect imperfections', kleine vrouwfiguur van vlierhout met 2 spijkertjes

Scheveningen Light Walk

2016

Voor de eerste Scheveningen LIght Walk maakte ik een licht-installatie in de grote beuk in de Nieuwe Scheveningse Bosjes. Een lijnenspel van 350 touwen, beschenen met verlichting die geleidelijk van kleur veranderde, begeleid door muziek op de hang. 2400 mensen liepen, in twee uur, langs en door de installatie. Een betoverend schouwspel.

schijnbeeld

2016

'Schijnbeeld' is een projectie van schaduwen in een hoek. Drie figuren, gemaakt van ijzer en plastic, zijn op een tafel geplaatst. Twee lampen schijnen op de figuren en vormen schaduwen op de muren. De twee projecties en de opstelling op de tafel geven verschillende beelden, maken dat metn zich afvraagt wat men ziet, wat het idee van de kunstenaar was, wat ehct is. Bart Ensing maakte een aantal verschillende varianten op dit thema. 

slingerapen

2016

Een serie van tien slingerapen overbruggen op speelse wijze het riviertje de Luts in het centrum van Balk. Bart Ensing maakte ze in opdracht voor het evenement Kunst boven en in het Water. Ze blijven in Balk hangen tot ca. 20 augustus 2016. Alle hebben ze iets bij zich, in handen. Zoals een schilderdoek en penseel (de opening van Kunt boven en in het water viel samen met de kunstmakrt in Balk) of een stel schaatsen (het ijs in de Luts was enkele jaren gelden niet sterk genoeg, de Elfstedentocht kon niet doorgaan). gemaakt van ijzerdraad, kippengaas, jutedoek.

Uitgeblikt

2016

Voor de expositie 'Opklop-pudding' in de voormalige Honig-fabriek in Kaag aan de Zaan maakte Bart Ensing de installatie 'Uitgeblikt'. Blikjes gaan weer open, de inhoud loopt eruit, de blikjes vliegen als vleugeltjes de ruimte in, over de zoldering langs het plafond van de hele ruimte. De Honig-fabriek, van de controle van voedselprocutie naar de vrijheid van de creatieve broedplaats.

Vrouw (gouden regen)

2016

Vrouwfiguur (torso) uit het hout van een gouden regen, met mooi kleurcontrast

Vrouw met jurk

2016

Van aan afgebroken tak lindehout een vrouwfiguur gemaakt, heel bescheiden torso, met een jurk van metaaldraad.

Vrouw met jurk

2016

Een vrouw met jurk, tijdens Sculpta 2016 gemaakt in een nog maar net gekapte knotwilg. Geplaatst in een grote schilderijlijst. Een half jaar later afgemaakt en buiten gefotografeerd. Een binnenbeeld, liefst wel, wijze van plaatsing te bezien. Nu tegen een paal te zien in de stallen van Kasteel Middachten.

Beuk 2015-01

2015

Abstracte sculptuur gemaakt uit beukenhout dat is aangetast door rot en schimmel, en daardoor een mooie tekening heeft gekregen. Afgewerkt met meubelwas.

Beuk 2015-02

2015

Abstracte sculptuur uit het hout van een beuk die deels door rot en schimmel is aangetast. Dit draagt bij aan de bijzondere tekening en kleur van het hout. Afgewerkt met meubelwas. maten bij benadering.

Beuk 2015-03

2015

Abstracte sculptuur gemaakt uit beukenhout dat is aangetast door rot en schimmel, en daardoor een mooie tekening heeft gekregen. Afgewerkt met meubelwas.

Olijf 8

2015

Abstracte sculptuur van het wortelhout van een ruim 200 jaar oude olijfboom, Op RVS-staafjes op een sokkel van Belgisch hardsteen

Perfect imperfections No. 1

2015

een sculptuur in een nieuwe serie van Bart Ensing. Het begint met een stuk hout met imperfecties, rotte stukken die verwijderd moeten worden. Dan begint het creatieve proces en een perfect imperfecte sculptuur ontstaat. Vlierhout.

Perfect imperfections No. 2

2015

Een van de eerste van een nieuwe serie sculpturen van Bart Ensing. Het begint met een stuk hout met imperfecties, rotte stukken die verwijderd moeten worden. Dan begint het creatieve proces en een perfect imperfecte sculptuur ontstaat. Vlierhout. Met rvs staafje op hardstenen sokkel.

Perfect imperfections No. 3

2015

een sculptuur in een nieuwe serie van Bart Ensing. Het begint met een stuk hout met imperfecties, rotte stukken die verwijderd moeten worden. Dan begint het creatieve proces en een perfect imperfecte sculptuur ontstaat. Vlierhout.

Roots

2015

In Zuid-Korea wordt een internationale expositie gehouden met de titel 'East meets West - Art is closing a Gap' n.a.v de ramp In Fukushima. De Japanse dichter Taro Aizu maakte 5 regelige gedichten, Gogyoshi, en vele internationale kunstenaars maakten er kunstwerken bij. Mijn bijdrage hoort bij de Gogyoshi  Maar de oude boeren
hebben net als bomen
dikke wortels
diep verankerd in de bodem
van Fukushima.
  Materiaal: flexibele waterleiding, plastic, ijzerdraad, acrylverf.

Yasir

2015

Op de International Art Workshop in Olymos, Turkije, maakte ik een sculptuur van een oude olijfboom. Ik holde de stam ver uit, moest veel aangevreten hout verwijderen en gaf het de vorm die mij aansprak. Onderaan, buiten en binnen, bedenkte ik de sculptuur met rode aarde/stenen, om de verbinding weer te geven met de aarde waaruit de boom gegroeid is en waar de sculptuur op geplaatst is. Voor de rest is de sculptuur afgewerkt met olie en achtergebleven in Turkije voor expositie aldaar.

Barts Wereld

2014

Aan de Kunstroute Lochem 2014 is een wedstrijd verbonden met als thema 'Een wereld vanuit een ander perspectief', gebaseerd op Andre Kuipers andere blik op de aarde vanuit de ruimte. Ik heb het als aanleiding gebruikt om een wereld te maken in een wortelstuk en won daarmee de derde prijs. Niet alleen afstand in de ruimte, maar ook afstand in de tijd biedt een ander perspectief. Hoe ervoer je je leven als kind, hoe ervaar je datzelfde leven nu, hoe kijk je er op terug? De kwetsbaarheid, de kracht. Hoe kijk je tegen te huidige leven aan? Dit werk geeft een blik op (fases in) mijn leven. De school, de kerk, ons huis in Barchem waar ik opgroeide, nu nog kom. De Boskapel op de Kalenberg waar ik vroeger hutten bouwde en langs sleede, en waar ik tijdens deze Kunstroute exposeer. Tijden lopen door elkaar heen. Verschillende perspectieven verhullen en verduidelijken. Dit alles in een wortelstuk. De wereld waar mijn wortels liggen. De wereld op z'n kop. Mijn wereld. Mijn 'wereld vanuit een ander perspectief’.

Beuk. 2014-01

2014

Abstracte sculptuur van beukenhout dat door rot en schimmel is aangetast. Dit levert de mooie kleur en tekening op. Het proce\s van rotting en schimmel is door conservering stopgezet. De sculptur is afgewerkt met meubelwas en geplaatst op een sokkel van Belgisch Hardsteen.

Beuk2014-02

2014

abstracte sculptuur van beukenhout dat door rot en schimmel een mooie tekening en kleuren heeft gekregen. Geplaatst op een sokkel van Belgisch harsteen.

Beuk 2014-03

2014

abstracte sculptuur van beukenhout dat door rot en schimmel een mooie tekening en kleuren heeft gekregen.

Het Weven

2014

Het weven is gericht op de gezamenlijke verwerking van emoties na overlijden. Samen weeft men een web van herinneringen en gedachten, knoopt men repen stof aan elkaar, een handeling die staat voor het leven dat doorgaat en waarin de overledenen verweven zijn. De activiteit leidt tot een installatie die langere tijd kan blijven staan. Het is een hulpmiddel dat kan worden ingezet door mensen die het proces van gezamenlijke rouwverwerking begeleiden. Het is een vorm van Community art; gezamenlijk maken alle deelnemers het beeld waarvan elk individu deel uitmaakt. Het is vooral geschikt voor het gebruik in groepen, zoals scholen, of verenigingen waarvoor het overlijden een grote impact heeft. De installatie wordt gemaakt rondom een (bewerkte) stam van een taxus, een boom die symbool staat voor dood en rouw. Als start van de activiteit kan de installatie gezamenlijk worden opgericht. Het is mogelijk om op de stofstroken teksten te schrijven, of om flesjes met briefjes erin mee te weven. Het weven is een gezamenlijke activiteit met Jeanine van den Boom die we voor het eerst organiseerden op Memento Culemborg 2014. We herhalen het in 2015 en hebben het ingediend voor de afscheidsprijs van Yarden. Het projectvoorstel kan daar worden bekeken en het is mogelijk er op te stemmen.

Middelpunt

2014

Voor Kunst en Bomen in Oisterwijk, Moergesteld en Heukelum maakt ik een installatie in een boom in Moergestel. "Deze boom staat praktisch op het middelpunt van de Benelux. Het maakt de boom niet uit, hij is vooral het middelpunt van zichzelf. De stam het middelpunt van de takken, hoe vreemd die ook gegroeid zijn. Eerst de ene kant op, dan de andere. Dikke takken stijl omhoog, dunnere meer horizontaal. Ze komen voort uit de stam, uit de kern. De projectie van de boom op de grond en de verbindingen tussen de takken en de grond: ze laten u de boom anders beleven. Helaas werd het werk al zeer snel vernield, en is het niet meer te bekijken.

olijf 1

2014

Sculptuur gemaakt uit een oude olijfboom. Aan de buitenzijde de oorspronkelijke vormen van het hout behouden, verder is de sculptuur helemaal opengewerkt en gevormd. Afgewerkt met olie.

Olijf 4

2014

Abstracte sculptuur gemaakt van het wortelhout van een oude olijfboom, op een sokkel van Belgisch hardsteen.

Vlam

2014

Abstracte sculptuur van het hout van een deels verrotte en verschimmelde beuk. Dit veroorzaakt de mooie kleur en tekening. Op eenj sokkel van Belgisch hardsteen. De sculptuur maakte deel uit van de expositie 'As in Beeld' georganiseerd door Natuursteenhandel Van Luijn. Ik vind het heel bijzonder om een sculptuur te (mogen) maken om iemand te herinneren, voor op een graf of als asbestemmingsobject. Een sculptuur van steen of hout is vaak robuust, stevig geaard. Dit kan heel toepasselijk zijn, maar ik vind het ook mooi om iets luchtigers te kiezen, al dan niet met een geaarde basis; een beeld dat oprijst, de aarde ontstijgt, de verbinding legt met boven, iets hogers. Zoals deze sculptuur die iets heeft van een vlam. Een sculptuur waar in de onderkant of in de sokkel een rvs kokertje met as geplaatst kan worden. (foto Jan Guikers Fotografie)

Zwevende bomen

2014

Een installatie van 'zwevende bomen' in een park of in het bos. Het is surreëel: bomen die normaal zo goed geworteld zijn, de mensen een voorbeeld, die in de lucht lijken te zweven. Een experiment als voorzet voor uitvoering als land art project met meerdere 'bomen' schuin op de grond en hangend in de lucht. Voor land art Diessen 2014 maakte ik deze installatie in twee bomen langs het pad. Met als bijschrift: Wortelen en loslaten Een boom is voor ons een voorbeeld van geaard, geworteld zijn. Een boom staat stevig in de grond, groeit, reikt omhoog, maar verliest nooit het contact met de aarde. Behalve hier. Kan het samengaan, goed geworteld zijn en toch loslaten, loskomen? Of wordt het zweverig? En hoe is dat voor mensen, voor u?

Vis

2013

Vis uit het hout van een walnoot. Op ijzeren poten in houten balken. Maten bij benadering

Grafbeeld

2012

Een grafbeeld of grafmonument van hout geeft naar mijn idee veel meer warmte, is meer passend, dan een stenen zuil of grafsteen. Een houten beeld zal in de loop van de tijd veranderen, grijzer worden. Wat mij betreft althans. Want de tand des tijds mag zichtbaar zijn. Zeker op een graf. Dus wat mij betreft geen beeld dat strak in de lak zit en jaarlijks geschuurd en gelakt moet worden. Niet alle hout leent zich voor een grafbeeld; het moet natuurlijk wel duurzaam zijn. Ik heb een grafbeeld gemaakt van taxushout. Hout met een prachtig rode binnenkant en lichte buitenkant. Na een gesprek met de nabestaanden over de overledene heb ik aangegeven wat voor soort beeld ik globaal dacht te gaan maken. Dat viel bij hun in goede aarde. Tijdens het maken van het beeld heb ik ze via foto's op de hoogte gehouden, en de mogelijkheid gegeven mee te denken. Het resulaat is een abstract beeld, dat voor mij wel de open uitstraling heeft die de overledene ook had. De familie zorgde zelf voor plaatsing op het graf.

Kers (2012-06)

2012

abstracte vorm uit een gedeeltelijk vergane stam van een vogelkers.

stoelpootgiraffe

2012

Giraffe gemaakt van de poten van een afgedankte stoel.

tafelpaardje

2012

Paardje gemaakt van een afgedankt lein bijzettafeltje

tafelpootvogel

2012

Een vogel gemaakt van vier identieke poten van een bijzettafeltje.

torso (eik)

2012

Een fors torso van eikenhout. Niet afgewerkt met alk of olie; het eikenhout is sterk van zichzelf, en het beeld blijft het mooist als het op natuurlijke wijze verweerd. afmetingen bij benadering.

vis

2012

vis gemaakt uit een vergroeiing in populierenhout. Afgewerkt met olie. Hangt aan een dunne nijlondraad.

Warrelknoest 5

2012

Sculptuur gemaakt uit een vergroeiing van een dikke stam van een populier, door na verwijdering van slechte delen me te laten inspireren door het hout, de vergoeiingen, draaiingen en mijn gevoel.

z.t. (2011-08)

2012

sculptuur gemaakt uit het hout van een deels verrotte beuk. De kleurverschillen en tekening zijn veroorzaakt door de inwerking van rot en schimmel.

z.t. 2012-01

2012

Abstracte figuur (of toch niet?) gemaakt van de stobbe van een eik. Een stuk hout dat al jaren in het bos heeft gelegen, en zonder behandeling goed buiten kan staan.

Beukenvrouw / fee

2011

Een vrouw gemaakt van een stuk beukenhout met een bijzondere vergroeiing en kleur en tekening door de inwerking van rot en schimmel. Marion Steur maakte er een gedicht bij. Klik op het plaatje onder het beeld, en bekijk de video!    

Herinneringsbeeld

2011

Corrie Verduin uit Vianen vroeg mij een beeld te maken uit het hout van een boom uit een weitje bij het Werk aan het Spoel bij Culemborg, een weitje waar haar man jaren schapen heeft gehouden. Er waren net populieren uit dit weitje gekapt, en ik was met dat hout aan het werk. Zij vroeg mij een beeld van dit hout te maken, en gaf me daarbij volledige vrijheid wat ik er van zou maken. Ik ben uitgegaan van de figuur van een schaapherder met hond, maar wilde het erg abstract maken. Het weerbarstige populierenhout maakte het geen eenvoudige klus. Het is niet gebruikelijk om van dit hout beelden te maken. Het was een flinke uitdaging, maar heel dankbaar om zo'n beeld te mogen maken. Corrie Verduin: "Mijn man is enkele jaren geleden overleden. We hebben altijd erg genoten van deze plek waar hij zijn schapen hield. Ik wilde graag als herinnering een beeld van het hout van deze bomen hebben. Ik ben erg blij met het resultaat. Ik kan er een persoon met een mantel in zien en ook een boot".

Mail Art Books houtsculptuur

2011

In het Project Mailartbooks wordt aan alle deelnemers een boekje van vloeipapier toegestuurd, waarvan zij een kunstwerkje maken en dat zij terugsturen. De boekjes worden vervolgens tentoongesteld. Zie www.projectmailartbooks.com Met mijn bijdrage wilde ik zo dicht mogelijk bij mijn eigen werk blijven. Maar hoe stop je een houtsculptuur in een boekje? Dit is het resultaat.

Slangenmens

2011

Een wortelstuk van een appelboom, twee delen ineengegroeid. Een mens, mensen, slangen ..... Afgewerkt met meubelwas.

stel

2011

Stel uit robiniahout. Op een (hoge) sokkel. Robinia is zeer duurzaam hout, geschikt om buiten te staan, hoewel met het oog op het risico van scheuren door bevriezing het beeld in de winter onder een carport o.i.d. zou moeten staan. Behandeld met (deense) olie. Maten bij benadering.

torso

2011

Rank, opgaand torso gemaakt uit een eikenstobbe, geplaatst op een staaf betonijzer. Onbehandeld. Een eikenstobbe in het bos blijft jaren goed. Zo geplaatst op een staaf, los van de grond, kan het beeld vele jaren meegaan. Hoogte incl. betonijzer ca. 180 cm.

torso (vlier)

2011

een torso van het hout van een vlier, gebruik makend van de natuurlijke vorm van het hout. Afgewerkt met blanke was.

vis

2011

een vis gemaakt van een vergroeiing van een populier.  

vis

2011

een vis uit het hout van een rotte beuk

vrouw (vlier)

2011

Een vrouwfiguur met de typische draaiing en scheur van vlierhout. Met ijzeren staaf op voet.

Waalfront

2011

Gemaakt als onderdeel van het project 'Waalfront in 63 beelden'. In drie uur werkten kunstenaars op een steigertje aan verbeelding van het Waalfront. Ik maakte deze sculptuur van oude, al wat gebogen planken van populierenhout. Is 2012 tentoongesteld in de Nijmeegse schouwburg en daarna bij de Kunstuitleen te verkrijgen.

Warrelknoest 3

2011

Een abstracte structuur uit een vergroeiing (warrelknoest) op een berkenstam.

z.t. 2011-01

2011

abstracte sculptuur van taxus hout. Kan op allerlei manieren staan/liggen.

z.t. 2011-02

2011

abstract sculptuur van het hout van een deels vergane beuk. De kleurverschillen en lijnen in het hout zijn het resultaat van de inwerking van rot en schimmel. Afgewerkt met meubelwas.

z.t. 2011-04

2011

Een beeld gemaakt in opdracht van een stuk populierenhout. Zeer weerbarstig, maar met uiteindelijk een mooie tekening.

z.t. (2011-07)

2011

Jaren gelden zag ik een beeld achter een kerk in Praag, alleen de omhulling (het negatief) van een figuur. Ik moest er aan denken toen ik met dit stuk hout aan de gang ging. Gemaakt uit een stuk appelwortel, afgewerkt met olie en meubelwas.

z.t. (2011-5)

2011

sculptuur van een stuk wilgenhout. Afgewerkt met olie en meubelwas.

Hand

2010

Een forse hand uit de stam van een al deels vergane beuk, wat prachtige kleuren en tekening oplevert. Afgewerkt met was. Op zwart Belgisch hardstenen voet.

hond

2010

Een dunne sclptuur gemaakt uit de holle stam van een knotwilg. Door afwerking met olie en was komt de tekening en (rode) kleur van delen van het hout goed uit.

Kogelstoter

2010

In de mobilisatieperiode 1939-1940 werd ten Zuiden van het Werk aan het Spoel bij Culemborg een schietbaan aangelegd, waar de opgeroepen reservisten hun schietvaardigheid weer op het gewenste peil konden brengen. Van deze schietbaan resteert nog een op drie kolommen rustende kogelvanger. Gedurende anderhalf jaar heeft dit beeld van een kogelstoter bij het Werk aan het Spoel gestaan. Materiaal: populierenhout (onbewerkt) en (beton)ijzer

kop (taxus)

2010

Kop van taxushout, met inpassing van een scheur in het hout. Op een sokkel van (bak)steen

muis

2010

muis uit het hout van een grotendeels verrotte beuk

Olifant met jong

2010

Gemaakt uit een knotwilg; een dun beeld, gutssporen van de bewerking zijn nog zichtbaar. Op een sokkel van mdf, totale hoogte 140 cm.

Stel met kind

2010

Een beeld dat ontspruit uit de natuurlijke vorm van het hout aan de onderzijde. Gemaakt van het hout van een beuk die al in vergaande staat van verrotting was. Dit levert het mooie kleureffect op. Afmetingen bij benadering

steunend

2010

figuur uit het hout van een gedeeltelijk verrotte beuk.

tafelpaard

2010

Van een mooie ronde tafel met maakte ik een paard. Om het beeld en de tafel waarmee het begon te zien gaat u naar http://www.youtube.com/watch?v=cqWZlSCZGFU

torso (wilg)

2010

sterk geabstraheerde of surreele torso, gemaakt uit de bast van een knotwilg. De achterzijde is nog de ruwe buitenkant van de bast.  

vis 10-01

2010

Vis gemaakt uit multiplex. Eerste werk uit een nieuwe serie. Afgewerkt met was. Ook kleinere varianten beschikbaar.

vis 10-02

2010

Vis uit vezelplaat. Afgewerkt met was.

warrelknoest 1

2010

Abstracte sculptuur gemaakt van berkenstam met warrelknoest.

warrelknoest 2

2010

Abstracte sculptuur gemaakt uit een forse warrelknoest op een berkenstam. Afmetingen bij benadering.

warrelknoest 4

2010

Beeld gemaakt uit een warrelknoest, vergroeiing, van ene berkenstam.

z.t. 2010-02

2010

Abstracte figuur met mooie tekening en structuur uit een aanhechting van een tak aan een beuk die aan het vergaan was. Afmetingen bij benadering.

z.t. 2010-03

2010

Abstracte figuur uit het hout van een rottende beuk. Afmetingen bij benadering.

z.t. (2011-06)

2010

Sculptuur van een stuk van een appeltak. Een aanpassing van een eerder werk, waarover ik niet tevreden was.

beukenbloem (fagiflora somniata)

2009

Ooit geweten dat een beuk bloemen heeft? Niet alleen kleine onopvallende, maar ook grote, spectaculaire? Dit beeld laat het zien.

beuken-ei

2009

Een fossiel van een (half) ei uit de rottende stam van een dode beuk. De oorsprong van het geheime leven van de beuk? Of waren de beuken-vogels er eerder?

beukenmens (homo erectus fagisylvaticus) 3

2009

figuur samengesteld uit vier stukken hout uit een deels vergane beuk

beukenmens (homo erectus fagisylvaticus) 3

2009

Ranke mensfiguur uit de stam van een rottende beuk. De tekening en kleur van het hout zijn te danken aan die gedeeltelijke rotting. Het hoofd is een apart - ingepast - stukje hout.

beukenringslang (natrix fagisylvaticus)

2009

'ringslang' uit het hout van een grotendeels vergane beukenboom

beukenvogels (phalacrocoracidi fagisylvatici)

2009

vogels uit beukenhout. Twee delen. De beeldengroep is samengesteld uit positieve en negatieve afbeeldingen van (gedeelten van) vogels. Klik op draaiende figuur rechts boven voor een ruimtelijk beeld.

Beukenvrouw

2009

 Vrouwfiguur uit de stam van een rottende beuk. Op een voet van travertijn en sokkel van mdf.

Dame met hoed

2009

Vrouwfiguur uit de stam van een vlier, met hoed, op een natuurstenen ondergrond

kop (beuken)

2009

Kop van het hout van een verrotte beuk

kop meidoorn0902

2009

Kop van een stuk meidoornhout. Afgewerkt met olie en was, op een hardstenen sokkel.

lamp

2009

een lamp gemaakt van de tak van een robinia-boom

tafel

2009

een tafel van een glasplaat op een stuk grenenhout

torso

2009

torso gemaakt uit een holle knotwilg. Glad afgewerkt met olie en was, aan de binnenzijde ook met donkere beits. Op een sokkel van hout met natuursteen (rood travertijn)

vis eiken 0901

2009

vis gemaakt van een holle eikenstobbe. Een verrassende uitkomst van het verzagen van een ander beeld (zie 'toeval'). Voor een ruimtelijke blik, klik rechtsboven op het figuurtje

vis eiken 0902

2009

Vis uit een oude eikenstobbe. Klik op bewegend figuurtje rechts boven voor een ruimtelijk beeld.

vrouw

2009

Vrouw, 'geruggesteund', gemaakt in acaciahout (robinia). Met olie behandeld. Het beeld is duurzaam; kan buiten staan.

z.t. 09-03

2009

abstracte figuur uit essenhout. Gekleurd met donkere beits en afgewerkt met was.

z.t. 2009-01

2009

abstract beeld van een tak van een appelboom. Met mooie licht-donker-tekening.

z.t. 2009-01

2009

dier uit de wortelstronk van een appelboom. Klik op het bewegende figuurtje rechtsboven voor een ruimtelijk beeld.

dans

2008

dans, gemaakt uit een holle perenstam

grachtenkop

2008

gemaakt van een stuk (wortel)hout uit de gracht in Culemborg. Op een standaard van betonijzer.

torso, gestrekt

2008

torso van een man, uit eikenhout, met vraatsporen. De veroorzakers daarvan zijn niet meer aanwezig.

z.t 2008-03

2008

abstracte figuur uit de wortel van een gouden regen

in zichzelf 07

2007

een variant op mijn eerste beeldje, uitgevoerd in Pakistaans speksteen. Klik op draaiende figuur rechts boven voor een ruimtelijk beeld.

stel met kind

2007

stel met kind, uit Braziliaans speksteen

stel met kind, abstractie

2007

stel met kind, abstract, Braziliaans speksteen. Klik op draaiende figuur rechts boven voor een ruimtelijk beeld.

bodemleven

2006

veelheid van dierfiguren uit een uniek stuk wortelhout van de gouden regen.

Torso / logo

2006

torso uit appelwortelhout. Is mijn bedrijfslogo geworden.

vissenkop

2006

vissenkop uit Braziliaans speksteen

bij mij

2004

stel uit wit/geel chinees speksteen

figuur abstract

2004

figuur uit Braziliaans speksteen. Klik op draaiende figuur rechts boven voor een ruimtelijk beeld.